علائم بیماری اعتیاد
نوشته شده توسط : منتال لند

کمپ ترک اعتیاد اهواز، مرکز ترک اعتیاد اهواز : علائم بیماری اعتیاد کدامند؟ آیا بیماری اعتیاد تنها در افراد معتاد یا الکی وجود دارد؟ علائم و نشانه های اعتیاد در چه افرادی وجود دارد و به چه اشکالی بروز میکند؟

 

منبع : علائم اعتیاد

 

بیماری اعتیاد یکی از پیچیده ترین و پنهان ترین بیماری هاست. در ابتدا باید اذعان کرد که بیماری اعتیاد یک جرم نیست و با آن باید مانند یک بیماری مهلک و پیشرونده برخورد کرد. بیماری اعتیاد یک بیماری پیشرونده مرموز و کشنده است. علائم اعتیاد دارای طیف گسترده ای است و به اشکال مختلف می تواند در افراد بروز نماید. در ادامه به توضیح علائم اعتیاد و بیان مسائلی که در رابطه با شناخت این بیماریست خواهیم پرداخت.

علائم بیماری اعتیاد

ب/رای آنکه با موضوعی مقابله کرد، مهمترین کاری که می بایست انجام داد، اگاهی یافتن از آن پدیده و موضوع می باشد. آگاهی پیدا کردن به معنای یافتن رابطه و اثری است که یک موضوع بخصوص بر ما می گذارد.

به عبارت دیگر دانستن اینکه ما با یک پدیده چه ارتباطی داریم و آن موضوع چگونه بر ما ثر می گذارد و از چه طریقی با ما متقابلا ارتباط برقرار کرده است، می باشد. در همین رابطه هنگامی که مفهوم بیماری اعتیاد را درک می کنیم متوجه می شویم که حقیقت بیماری اعتیاد فراتر از آنست که ما گاها تصور می کرده ایم. با توجه به اینکه اعتیاد یک نیروی مخرب است که در روان انسان جای میگیرد، برای آگاهی یافتن از او باید وارد مباحث انسان شناسی شد و این موضوع در حقیقت کنکاش در وجود انسان را می طلبد.

ماهیت و علائم اعتیاد

ابتدا برای تشریح ماهیت بیماری اعتیاد باید عنوان کرد که بیماری اعتیاد به هیچ وجه به معنای صرف مصرف مواد مخدر و یا الکل نیست. بلکه اعتیاد یک نیروی مخرب است که افکار، ادراک و رفتار شخص را به کنترل خود در می آورد. این نیرو بعد از شکل گیری خودآگاه فرد و در حین رشد شخص در طفولیت شروع به شکل گیری در افراد می کند و در مراحل ابتدایی شکل گیری، دارای علائم بخصوصی نیست.

در علائم اعتیاد، بخش اعظم آن از طریق محیط اطراف و خانواده به فرد منتقل می شود و اکتسابی است و بخش دیگر آن ژنتیکی است و از والدین منتقل می شود. در اصل هنوز دانشمندان بر سر این موضوع که چند درصد از بیماری اعتیاد ژنتیکی است به توافق نرسیده اند و نظری قطعی در این رابطه وجود ندارد. در ادامه به توضیح علائم اعتیاد خواهیم پرداخت.

انواع علائم بیماری اعتیاد

علائم اعتیاد بسیار متنوع هستند و برای شناخت آنها باید اطلاعات دقیقی از ماهیت نیروی مخرب اعتیاد داشت. اما این بیماری دارای یک سری از علائم عاطفی، شخصیتی و افکاری است که می توان آنها را در شخص تشخیص داد.
مهمترین این علائم عبارتند از :

  • خودمحوری و تکبر
  • خودشیفتگی
  • احساس ترس
  • خودکم بینی یا خودبزرگ بینی مفرط
  • خلاء روحی و احساس پوچی عمیق
  • افراط و تفریط در علائم اعتیاد
  • عدم قدرت تصمیم گیری
  • لذت جویی و افراط
  • اشتهای زیاد برای مصرف الکل یا مواد مخدر و نیکوتین
  • تنوع طلبی و عدم داشتن عزت کلام

و بسیاری از علائم دیگر ...

نتیجه گیری

علائم بیماری اعتیاد می تواند بر اساس محیط رشد شخص در شاخه های متفاوتی بروز نماید و در شخص رشد کند. به حتم یکی از بارزترین و شناخته شده ترین راه های بروز این بیماری، اعتیاد به مواد مخدر، الکل، نیکوتین، روابط جنسی، پرخوری و غیره است. این بیماری در افراد مختلف بر اساس شخصیت و ادراک و محیط زیست افراد بسیار متنوع و متفاوت است. شاید به جرات بتوان گفت که بیماری اعتیاد در نسل بشر گسترده شده و شناخت آن بر اساس دلائل و علائم کار بسیار پیچیده ای است.

 سوالات متداول

آیا اعتیاد یک بیماری است؟

به طور یقین بله. اعتیاد یک نقص اخلاقی یا ضعف اجتماعی نیست. اعتیاد در حقیقت مانند سایر بیماری ها دارای علائم، نشانه های و عوارضی است و برای درمان آن متدهای مختلفی وجود دارد و در صورتی که برای بهبودی و متوقف سازی آن اقدام نشود، روز به روز وخیم تر و حادتر خواهد شد.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت خدمات ترک اعتیاد و همچنین اخذ مشاوره ترک اعتیاد و انواع مشاوره آنلاین رایگان لطفا از طریق صفحات مشخص شده اقدام بفرمایید.

 

منبع : علائم اعتیاد





:: برچسب‌ها: علائم بیماری اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: